سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

غزل مناجاتی اول مجلس، مدح و مرثیۀ سیدالشهدا علیه‌السلام

شاعر : موسی علیمرادی
نوع شعر : مدح و مرثیه
وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن
قالب شعر : غزل

به اذن حـضرت مـولا شدم کـبـوتر تو            که بـال و پر بـزنم پای روضۀ سر تو
ببخش با پر زخمی، به زحـمت افـتاده            لـبـاس نـوکـریـم را بـریــده مـــادر تـو


چه طور خرج غمت جور شد کسی می‌گفت            رسـیـده رزق حـسـیـنـیه از بـرادر تـو
شبیه حـضرت زینب به سینه می‌کـوبم            که مـقـتـدای عـزادارهاست خواهر تو
به چشم من همه جا روضه شما بر پاست           
تـمـام عـالم و آدم شـدنـد مـضـطـر تـو
اگـر کـویر تـرک روی هر ترک دارد            کـشیـده خشکـی لبـهای زخـم پـرپر تو
خزان و ریزش برگ از درخت در همه جا            شد است در دل من روضه خوان اکبر تو
طلوع، بردن بالای طفل شیرخوار است            غـروب، خـون گـلـوی عـلی‌اصغـر تو
زمـان بـارش بـاران همـیـشه می‌بـارم            بـرای بـارش تـیـر و امـیـر لـشگـر تو
من از خـرابـه شـام و رقـیـه فـهـمـیـدم            که قول تو نـرود گـر رود زتن سر تو
بـیـا و قـول بـده آخــریـن دمـم بـرسـی            به راه آمـدن تـوسـت چـشـم نـوکـر تـو

نقد و بررسی

بیت زیر در تمام سایت‌ها « تا جائیکه ما بررسی کردیم» بصورت زیر آمده است که احتمالا اغلاط تایپی است زیرا شفیعه برای مؤنث بکار میرود و برای مذکر شفیع باید گفت، لذا جهت رفع نقص اصلاح گردید.



به چشم من همه جا روضه شما بر پاست            تـمـام عـالـم آدم شـده‌انـد مـضـطـر تـو



با توجه به اینکه تصریح بر شش ماهه بودن در کتب تاریخی متقدم و معتبر نیامده است و این موضوع برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب ذخیرة الدارین آمده است لذا بیت زیر تغییر داده شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.



طلوع، بردن بالای طفل شش ماهه است            غـروب، خـون گـلـوی عـلی‌اصغـر تو



بیت زیر به دلیل مستند نبودن و تحریفی بودن حذف شد، همانگونه که بسیاری از علما و مراجع در کتب: جلاءالعیون ۵۶۹؛ منتهی الآمال ۴۴۹؛ نفس المهموم ۲۸۳؛ لؤلؤ ومرجان ۲۱۵؛ اربعین الحسینیه ۱۳۸؛ قاموس الرجال  ج۸ ص ۴۶۶؛ فواید المشاهد ۵۱؛ تحقیق درباره اوّل اربعین ۶۸۴؛ تنقیح المقال ج۲ص ۱۹؛ حماسه حسینی ج۳ ص ۲۵۵؛ کبریت احمر ۳۸۴؛ مقتل تحقیقی ۱۸۰؛ مقتل جامع ج۱ ص۱۱۹ و .... نوشته ­اند ازدواج حضرت قاسم با دختر امام حسین  تحریفی است و این قصۀ جعلی برای اولین بار در قرن دهم در کتاب روضة الشهدا بدون هیچ سندی تحریف شده است. در استفتاعی که از حضرات آیات عظام سیستانی، خامنه ای و فاضل لنکرانی صورت گرفته است آنها نیز ضمن نادرست خواندن این داستان جعلی و خیالی؛ خواندن آن را جایز ندانسته اند. (جامع المسائل ج۲ ص۶۲۰ و ۶۲۴) جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.



شب عروسی هر کس به سینه می‌کوبم            بـرای حـجــلـه قــاســم گـل بـرادر تـو